LPG in- en uitbouw: de voor- en nadelen

Iedereen heeft wel eens gehoord van LPG als brandstof en dat het beter voor het milieu is dan een vieze dieselauto. Maar wat is het eigenlijk en wat zijn de voor- en nadelen ervan? LPG staat voor liquefied petroleum gas. Daarmee wordt over het algemeen autogas bedoeld.

LPG logo

De voor- en nadelen van LPG

De voordelen van LPG als brandstof zijn aanzienlijk. Ten eerste leidt LPG tot lagere autokosten. LPG is minder milieubelastend dan benzine of diesel. De CO2-uitstoot is 10-15% lager dan bij auto’s op benzine. Ook is de uitstoot van stikstoof vele malen kleiner. Daarom wordt op dit brandstoftype minder accijns geheven. LPG is daardoor goedkoper dan benzine en diesel. Rijden op LPG is eigenlijk altijd goedkoper dan rijden op diesel. Als je een LPG installatie laat inbouwen, dan ben je (inclusief inbouwkosten) als je meer dan 12000 km per jaar rijdt goedkoper uit dan met benzine. Als je een auto koopt waar het LPG systeem al in zit, dan ben je als je meer dan 4000 km per jaar rijdt al goedkoper uit dan met benzine. Als je een zogenaamde G3-installiatie (derde generatie LPG installatie systeem) in laat bouwen, dan betaal je tevens minder wegenbelasting.

LPG in- en uitbouw

Als je een benzine auto hebt, maar graag op LPG wil rijden, dan kan je een LPG laten inbouwen. De huidige LPG systemen werken op ongeveer 95% van de benzine auto’s. Wat er bij zo’n inbouw gebeurt, is dat de auto een extra brandstoftank krijgt, meestal in de kofferbak, en een LPG installatie op de motor. Je kan dus nog steeds op benzine rijden, maar met een druk op een knop kan je dit omzetten naar rijden op LGP. Je hebt dus twee brandstoftanks. Voordeel hiervan is dat je dus ook twee keer zo ver kan rijden. Afhankelijk van je type auto, motor en LPG-systeem, kost het laten inbouwen van een LPG systeem tussen de 1200 en 2300 euro. Maar eigenlijk haal je dit er altijd wel uit.